Cine scrie istoria Romaniei?
Prof. dr. Maria-Luminita Rollé, Universitatea din
Edinburgh
În Europa de Vest nu se cunoaste istoria României si cei
care o viziteaza acum vãd sãrãcia materialã de astãzi, si nicidecum milenara ei
bogãtie culturalã si spiritualã. In plus, propaganda maghiarã din SUA se bazeazã
pe milioanele de dolari ale D-lui Soros, care finanteazã edituri si opinii la
Bucuresti, în timp ce în Elvetia am auzit de la un doctor în istorie (la Geneva,
în iunie 1999) cã Transilvania a apãrut în secolul XIII si de la un ambasador
francez în România (la Lausanne, în noiembrie 1998) cã poporul român a dispãrut
timp de 1000 de ani ca sã reaparã, ca prin miracol, în secolul XIV
!
Cu toate acestea, nimeni nu mentioneazã cã cea mai veche
scriere din Europa a fost atestatã arheologic in 1961, tot în Transilvania, in
satul Tãrtãria, pe râul Somes, în judetul Alba, de cãtre Profesorul Nicolae
Vlassa, de la Universitatea din Cluj. În afarã de România, Tãblitele de la
Tãrtãria, datate 4.700 î.e.n., au fãcut ocolul lumii anglo-saxone (Colin
Renfrew, Marija Gimbutas) si au creat dezbateri aprinse pe tot globul. Desi
românii stiau sã scrie acum 7000 de ani, acest detaliu esential nu este nici în
ziua de azi, dupã mai mult de 40 de ani, cunoscut publicului românesc si nu
apare în manualele de istorie.
Ce ne spun specialistii din România ? În 1998 s-a publicat
« Istoria României » (Editura Enciclopedicã, Bucuresti) de cãtre un colectiv
academic sub conducerea unei « autoritãti în materie », Prof. dr. Mihai
Bãrbulescu, culmea culmilor, de la aceeasi Universitate (din Cluj), care nu
spune ca Profesorul Vlassa a descoperit Tãblitele. La pagina 15 a acestui
impresionant volum, Tãblitele de la Tãrtãria sunt mentionate cu semnul
întrebãrii într-o foarte scurtã frazã, fãrã nici un comentariu: « Într-o groapã
de cult de la Tãrtãria, s-au gãsit (…) trei tablete de lut acoperite cu semne
incizate (scriere ?), cu analogii în Mesopotamia. »
Dar Dl. Bãrbulescu nu-si aduce aminte oare cã scrierea
proto-sumerianã apare cu 1000 de ani mai tîrziu si cã cea cicladicã,
proto-greacã, dupã 3000 de ani ? El a uitat cã metalurgia în Europa apare tot în
Transilvania, în jur de 3500 î.e.n. ? Cã tracii sunt primul mare popor
indo-european care intrã în Europa tot în jur de 3500 î.e.n., cu mai mult de
douã milenii înainte ca celtii, etruscii, romanii, germanii, sau slavii sã aparã
pe harta Europei ? Si cã tracii ocupau tot teritoriul dintre Muntii Ural si
Tatra de la est la vest si de la Marea Balticã la Dunãre si Marea Neagrã de la
nord la sud ?
De asemenea, si în acelasi context, nici un specialist în
istoria României nu atrage atentia asupra altui “detaliu” primordial, si anume
cã limba traco-dacicã este cu mii de ani anterioarã latinei (care apare abia în
secolul VI î.e.n.) si cã, în consecintã, limba românã nu se trage din latinã,
pentru cã, desi din aceeasi familie, existã istoric înaintea latinei, deci este
o limbã proto-latinã. Latina se formeazã din etruscã si greacã, care, desi
amîndouã indo-europene, sunt scrise cu un alfabet fenician, rãspîndit în lumea
mediteranã a epocii. În plus, estruscii ei însisi erau o bransã a celtilor,
coborâti în sudul Alpilor în jur de 1200 î.e.n. La rîndul lor, celtii erau o
bransã a tracilor care migrau spre vestul Europei, si erau numiti ca atare,
adicã traco-iliri pânã în secolul VI î.e.n., când se deplaseazã din Noricum
(Austria) spre Alpii elvetieni, unde se numesc
helveti.
Atâtea detalii ignorate despre originea, continuitatea, si
însãsi existenta poporului român dau de gândit. Cine schimbã si interpreteazã
istoria României?
În mozaicul de limbi si popoare de pe harta Europei,
singurii care au o continuitate de 9000 de ani pe acelasi teritoriu, si o
scriere de 7000 de ani, sunt românii de azi. Transilvania nu a fost maghiarã si
nici nu putea fi când strãmosii maghiarilor de azi locuiau în nordul Mongoliei,
sursã turco-finicã nu numai a ungurilor, dar si a bulgarilor (care nãvãlesc în
România si în teritoriile Bizantine din sudul Dunãrii în secolul VI), a turcilor
si a finlandezilor din zilele noastre. Hunii pãtrund în Europa pânã la Paris ,
Roma si Constantinopole sub Atila în secolul V, dar se retrag spre Ural pânã în
secolul IX, când nãvãlesc din nou în Panonia, teritoriu ocupat la acea datã de
daci liberi (80%) amestecati cu slavi (20%).
Poporul si limba dacã sunt deci cu mult mai vechi decât
poporul roman si limba latinã, dar cele douã limbi erau foarte asemãnãtoare, si
de aceea asimilarea s-a fãcut atât de repede, în câteva secole. Ovidiu, poet
roman exilat la Tomis pe malul Mãrii Negre, nu numai cã a învãtat daca imediat,
dar în sase luni scria deja versuri în limba lui Zalmoxis ! Invadarea Daciei, de
fapt a unui coridor spre Muntii Apuseni, a avut ca scop precis cele 14 care cu
aur pe care Împãratul Traian (de origine ibericã) le-a dus la Roma ca sã refacã
tezaurul golit al Imperiului. Peste mai mult de 1000 de ani, dupã cãderea
Constantinopolului sub turci în 1453, tributul plãtit sultanilor otomani va fi
tot în aur, în formã de “techini”. Si tot în aur se plãtesc în ziua de astãzi
anumite interese în România, dupã ce tezaurul national de 80 tone-aur a fost
vîndut de Ceausescu la licitatie în Zürich si cumpãrat de Banca Angliei. Cele
14, nu care romane ci milioane de români din afara României înteleg si simt
acum, mai bine ca niciodatã, sensul versurilor transilvane: “Muntii nostri aur
poartã, Noi cersim din poartã-n poartã!”
În aceeasi ordine de idei, Imperiul Bizantin, care a durat
mai mult de 1.000 de ani (330-1453), în timp ce Europa de Vest dormea sub jugul
Bisericii Romane si a analfabetismului, este complet necunoscut pe aceste
meleaguri. Cultura si civilizatia europeanã si-au mutat centrul de la Roma la
Constantinopole în 330, când Bizantul devine capitala Imperiului Roman. Desi se
studiazã istoria si limba Greciei antice, Imperiul Bizantin este nu numai
complet ignorat în istoria Europei, dar chiar considerat “barbar” si “incult”.
Nici un istoric elvetian nu a fost capabil sã-mi dea un singur nume de scriitor
Bizantin, nici mãcar Ana Comnena !
Nimeni nu cunoaste aici cultura si civilizatia Bizantinã,
religia ortodoxã (“ortodox” este în limbile occidentale un termen peiorativ), si
cu atât mai putin istoria si traditia românã. Faptul, esential, cã
analfabetismul nu exista în Bizant, dar exista în Europa de Vest în aceeasi
perioadã este si mai necunoscut. Academiile “pãgâne” (socratice, pitagorice,
orfice, druidice, etc.) au fost toate închise în secolul VI, iar când în cele
din urmã universitãtile au început sã aparã în Occident în secolul XIII (Oxford,
Cambridge, Padova) ele erau controlate de Biserica Romanã si studiau teologia.
Numai cãlugãrii si clericii stiau carte, se îmbogãteau prin exproprierea de
pãmânturi în favoarea mânãstirilor, si luau puterea în toate tãrile vestice,
prin misionarism si prozelitism la început (prin teroare si Inchizitie mai
târziu), pânã în secolul XI, când ultimul tinut liber, al vikingilor din
Scandinavia, cade sub puterea Romei Papale.
Renasterea italianã apare ca o consecintã clarã si directã
a cãderii Constantinopolui (1453), cu emigrarea în masã a savantilor Bizantini
cãtre Italia. De exemplu, numai Cosimo de Medici primeste 5000 de savanti
exilati din Bizant într-un singur an la Florenta, acolo unde în curând vor scrie
Petrarca, Dante si Boccacio, si unde vor picta Michelangelo si Leonardo da
Vinci.
Între timp, cultura Bizantinã este pãstratã si cultivatã în
tãrile Române (de exemplu la Putna), care nu numai cã îsi pãstreazã autonomia
fatã de Imperiul Otoman, plãtind-o în aur – ca de obicei - dar voevozii români
trimit anual aur în Grecia pentru a sustine mânãstirile ortodoxe (de exemplu la
Muntele Athos).
În Occident, o scurtã istorie a României apare în 1943,
scrisã de Mircea Eliade în englezã la Lisabona si publicatã la Madrid (“The
Romanians, a Concise History”, Stylos, Madrid, 1943), si republicatã peste alti
50 de ani în România (“The Romanians, a Concise History”, Roza Vânturilor,
Bucuresti, 1992). În timp ce prima istorie serioasã a Bizantului apare, tot în
englezã, de abia în 1988 (Lord John Julius Norwich, “A Short History of
Byzantium”, Penguin Books, London, 1988, 1991, 1995, 1997). Cu toatã bunãvointa
lui de a reabilita “misterioasa” istorie a uitatului Imperiu Bizantin, din
nefericire nici mãcar Lord John Julius, de la Universitatea din Oxford, n-a avut
acces la texte Bizantine, pentru simplul motiv cã nu stie greaca, nici veche
nici nouã.
În final, se pune întrebarea de ce nouã milenii, atestate
arheologic, de civilizatie neîntreruptã pe teritoriul României sunt ignorate nu
numai în Europa de Vest dar si în România ? Cu ce se ocupã istoricii români ? Si
reprezentantii României peste hotare ? Cine promoveazã cultura milenarã a
României ? Dacã dentistii, si nu profesorii de românã, vor sã facã scoli în
românã la Geneva , sã nu ne mirãm dacã profesorii vor deschide în curând
cabinete dentare în acelasi oras.*
În 1996, când am fost la Bucuresti pentru a face cercetãri
în mitologia tracicã la Academia Românã, spre uimirea mea, mi s-a pus întrebarea
de ce mã intereseazã tracii si dacii, când acesta era subiectul de predilectie a
lui Ceausescu, fapt pentru care subiectul trebuie acum total ignorat. La rândul
meu, mã întreb ce conteazã 50 de ani de comunism în comparatie cu cele 9 milenii
de istorie româneascã ?
Prof. dr. Maria-Luminita Rollé,
Universitatea din Edinburgh, Academic Consultant in
European Mythology
Comments
Sunt de acord cu articolul tau, dar sa stii ca mai sunt si altii (sunt in crestere geometrica! :D) care se straduiesc sa faca cunoscuta in lume istoria adevarata a Romaniei.
Uite aici un album (al 2-lea; vor fi 5; total 1600 de poze, fiecare cu documentatie vasta) al unuia din asta care isi da silinta (vezi deasupra, caci vad ca asa se ataseaza aici de la mobil, in loc dinjos :(