UN PATRIARH BADARAN SI UN EX-REGE SARLATAN


"Read More" 
„Nu am întâlnit niciun preot care să aibă în obiectivele sale o asistenţă duhovnicească posttraumatică
Cum ne-am obişnuit de atâţia ani, o altă dezamăgire a venit din partea BOR în aceste zile. Oare ce a făcut patriarhul BOR de la aflarea tragediei? Mai nimic. Şi-a văzut de treabă. Luni, a doua zi de Rusalii, şi a după aflarea tragediei, Dănuţ era în plină sărbătoare: 5 ani de activitate a centrului de presă Basilica, proiectul său de suflet.
A început ziua cântând la biserica finanţată de Becali, căruia i-a transmis un mesaj de mulţumire şi susţinere în mod vădit. Gestul său nu e întâmplător. „Ne-ai dat bani, nu te uităm”. Dar în esenţă este un gest 100% necreştin. Dănuţ ignoră grav că Iisus Hristos a condamnat făţărnicia şi mândria, predicând smerenia şi facerea de bine în secret, „să nu ştie dreapta nici stânga”. Oferirea de distincţii gen „Diploma de vrednicie” (ce penibil sună, de parcă vrednicia e măsurabilă) devenită obişnuinţă în rândul episcopilor BOR la fiecare colţ nu are niciun temei şi nici legitimitate creştină.
De fapt, episcopii îşi încalcă fişa postului şi, mai grav, porunca lui Iisus Hristos, ce spune clar „Ca milostenia ta să fie într-ascuns şi Tatăl tău, Care vede în ascuns, îţi va răsplăti ţie.” (Matei 6,4). La noi, nu-i nimic, răsplăteşte BOR. Însă, dacă totuşi s-ar fi dorit un gest de mulţumire şi recunoştinţă, ar fi putut îndeplini acest gest în privat, nu pe scenă, în văzul mulţimii, ducându-i acasă diploma şi mulţumind personal. Negreşit, avem un patriarh interesat de imagine şi de profit.
„Ne-ai dat bani, nu te uităm”
Zilele acestea, când poporul era îndurerat, ce a făcut patriarhul? A zâmbit, s-a fotografiat, a oferit diplome şi s-a ospătat. Niciun semn de solidaritate cu cei în suferinţă şi cu românii ce urmăreau ştirile şi trăiau cu emoţie şi compasiune. Luni după-amiază, Dănuţ era în plină sărbătoare, trăia momente festive, urmărea filme dedicate lui în aula Patriarhiei, ţinea discursuri elogioase, discurs cu titlul Misiunea mediatică a Centrului de Presă BASILICA se amplifică. Super interesant! Super tare!
Niciun semn de solidaritate cu cei în suferinţă şi cu românii ce urmăreau ştirile şi trăiau cu emoţie şi compasiune.
Ar fi putut oferi un cuvânt de mângâiere, direct video, ar fi putut să prezinte o poziţie publică prin prezenţa sa, ori să-şi trimită preoţii să ajute în clipele tragice. Ori el trăia „momente festive”. Abia marţi pe la orele prânzului, după răsfăţ, şi-a amintit şi a trimis un mesaj de condoleanţe simplu şi degajat. Un cunoscut jurnalist se întreba dacă BOR a trimis vreun preot pentru a asista religios pe cei îndureraţi sau ca membru în acea celulă de criză. Se ştie că preocupările principale sunt centrul de presă şi Catedrala Mântuirii, nu grija faţă de poporul creştin acum aflat în nevoi şi încercări.
Mai departe: Miercuri, zi de doliu naţional, a fost absent. Parastasul de la Patriarhie l-a ţinut un călugăr. La aeroport a trimis un vicar şi 3 preoţi răguşiţi să îngâne o slujbă pe scurt. Măcar ei de cântau corect şi frumos. Atât. Nu a oferit niciun cuvânt, nu a făcut niciun pas personal la vreun minister sau la vreun spital. Ca personalitate publică interesată de imagine şi de „încrederea românilor în Biserică” ar fi fost un gest nu doar creştinesc, ci mai ales important pentru Biserică să-l vedem pe Patriarh vizitând bolnavii la spital sau întâmpinându-i la aeroport. Dar nici gând. Şi atunci, care este misiunea Bisericii? Care este îngrijirea spirituală şi cum este Biserica mama poporului român?
În sens contrar, Colegiul Psihologilor reacţionează. Cu permisiunea dr Arafat, trimite un anunţ public şi intern, prin care adresează rugămintea către psihologi şi psihoterapeuţi să ofere consiliere de specialitate gratuită răniţilor şi familiilor acestora. Un număr de telefon este pus la dispoziţie. Ba chiar am văzut psihologi prezenţi marţi noaptea la spital. Nu şi preoţi şi nu pe patriarh. Ei, psihologii, ce deseori sunt trataţi cu aroganţă de preoţi, consideraţi fără Dumnezeu şi atei şi criticaţi în scrieri, reacţionează cu rapiditate şi simţ civic. Popii nu. Nu am întâlnit niciun preot care să aibă în obiectivele sale o asistenţă duhovnicească posttraumatică pentru familiile celor decedaţi. Ei merg la înmormântări, taie chitanţă şi atât...
Conţinutul mesajului. O analiză comparativă Regele Mihai vs Patriarhul Daniel
1.      Vreau să discut mesajul de condoleanţe al şefului BOR şi să arăt cât este de ineficient. Întâi pentru că este publicat online şi nu (cred că) a fost trimis personal familiilor, deci fără o adresabilitate vie (nu toţi avem internet). Dacă ar fi fost un mesaj audio-video înregistrat, ar fi avut alt impact. Prezenţa persoanei, chipul şi vocea au alte influenţe decât textul scris.
2.      Conţinutul lasă mult de dorit. Mesajul nu este deloc unul de susţinere şi de speranţă, precum era necesar. E tipic BOR, conţinând multe cuvinte cu sens negativ, precum citim „Familiilor îndoliate”, „îndurerate familii”, „cu multă tristeţe”, „momente grele de suferinţă şi durere”, „morţii”, „durere”, „întristare”, „suspin”, şi se încheie iar cu „familiile îndurerate,”. De cel puţin 10 ori auzul acestor cuvinte nu are un efect pozitiv şi încurajator. De fapt, acest limbaj este des întâlnit în predicile de la înmormântare, când preoţii, în loc să încurajeze şi să susţină emoţional pe cei „îndoliaţi”, ei storc şi mai multe lacrimi prin exagerări. O practică consider complet greşită.
3.      Mai departe citim un mesaj protocolar şi distant (să nu zic rece), care a venit din tastatură, nu din inima unui părinte duhovnicesc. Se poate observa uşor de la început când îi numeşte pe cei decedaţi „turişti români”. Ca patriarh ar fi putut folosi o formulare mult mai caldă şi apropiată precum cele binecunoscute „fii ai bisericii” sau „iubiţi creştini”, aflând că decedaţii sunt creştini ortodocşi. El, însă, îi numeşte turişti, ceea ce implică o distanţare. Apoi urmează o expunere fără sens: „în urma unui accident rutier pe o şosea dintr-o regiune montană, la 30 de kilometri de oraşul Podgorica, capitala Republicii Muntenegru.
Toţi cunoaştem evenimentul şi locul. La ce ne-ar fi folosit detalii despre geografia ţării, distanţa în km şi precizarea că Podgorica este capitala ţării? Din cele trei scurte paragrafe a irosit unul cu explicaţii în zadar.
Vreau să discut în contrast un text care m-a impresionat îndată ce l-am citit şi care are alt efect pentru cititor. Este mesajul Majestăţii Sale, Regelui Mihai. De fapt este numit „scrisoare” (atenţie, nu mesaj de condoleanţe, SMS) şi încă de la primele cuvinte se simte o căldură prin formularea personală şi directă „Regina Ana şi cu mine şi întreaga Familie Regală”. Faptul că Regina Ana este pusă pe primul loc, că se foloseşte pronumele personal „mine” şi cuvântul „familie” arată în mod clar o apropiere şi o empatie.
Mai departe, conţinutul textului este realmente afectiv şi cu efect pozitiv prin cuvinte precum „cu gândul şi cu inima”, „celor dragi”, „solidari”, „sperăm”, „puterea de a trece”.
Regele Mihai transmite indirect cuvintele sale nu doar familiilor, ci şi celor implicaţi în salvare (români şi străini) şi de fapt întregului popor român. Citiţi cum decurge următorul paragraf. El face apel la calităţi umane importante: „laudă şi admiraţie”, „responsabili români”, „profesionalism”, „simţ al datoriei”, „compasiune”, „ajutând” „la limitarea” şi „pace”.
Şi în încheiere „Dumnezeu să-i odihnească în pace pe cei dispăruţi”. Deci Regele Mihai îi numeşte pe cei 18 români decedaţi „cei dragi”, iar patriarhul Daniel. „turişti români”. Regele, care a cunoscut suferinţa ani de-a rândul, ştie să se exprime celor în suferinţă şi cuvintele bine alese sunt importante.
Mai mult, Regele Mihai aminteşte că Dumnezeu dă adevărata odihnă şi alinare. El ne trimite la o Putere dincolo de puterea noastră umană, o Putere la care mulţi dintre noi apelează în momente tragice. Grav, patriarhul nici nu vorbeşte de Dumnezeu şi de părinteasca dumnezeiască grijă, el încheie punându-se pe el, omul, în centrul mesajului, el este cel ce oferă „condoleanţele şi binecuvântările” lui, nu ale Cerului. Cui slujeşte Patriarhul mă întreb?
În final, Regele semnează simplu „Mihai” şi chiar apare semnătura mâinii sale în text (o altă notă personală şi emoţională), pe când Daniel îşi adaugă imediat titlul de „Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române”, fără iscălitură, pe o pagină online. Câtă diferenţă!
Să-mi fie cu iertare!
http://adevarul.ro/news/societate/accident-muntenegru-n-a-facut-patriarhul-bor-zilel-1_51cc006cc7b855ff56d0275e/index.html#

 

Comments

Popular posts from this blog

Razboiul nevazut al evreilor sionisti

Planul evreilor khazari- o scrisoare uimitoare din 1928

Înfiintarea parlamentului Evreiesc European (EJP)