Poziţia Consiliului Unirii privind căile de depăşire a crizei politice din R.Moldova
Calea
Ieşilor, nr.6, Chişinău, Republica Moldova,
MD-2069,
tel./fax: +373 22 211818; +373 22 211677;
Către Excelenţa Sa,
Preşedintele Republicii Moldova, dl Nicolae Timofti
Poziţia Consiliului Unirii privind căile de depăşire a crizei
politice din R.Moldova
Stimate Domnule Preşedinte,
Noi,
membrii Consiliului Unirii, în cadrul căruia activează
Partidul Naţional Liberal din Republica Moldova, Asociaţia
veteranilor de război – 1992 ”Tiras-Tighina”, alte partide din
Republica Moldova şi din România şi numeroase organizaţii
nonguvernamentale, persoane din diaspora românească –
reprezentanţi activi ai societăţii civile, îngrijoraţi de
situaţia politică tensionată, cauzată de prestaţia clasei
politice de la guvernare, ne exprimăm poziţia, urmărind un singur
scop - sensibilizarea societăţii în legătură cu
responsabilitatea tuturor pentru momentul politic, pentru a-l
influenţa prin atitudinea luată de membrii CU.
În
2010, Alianţa pentru Integrare Europeană a iniţiat un obiectiv de
interes naţional major – accederea R.Moldova în UE. Acordul de
Constituire a AIE-2 includea valorile şi principiile pe care noua
coaliţie de guvernământ s-a angajat să le promoveze, acestea
cuprinzând 7 priorităţi:
- Integrarea europeană
- Reintegrarea statului
- O creştere economică sustenabilă
- Supremaţia legii şi neutralizarea corupţiei
- O politică externă eficientă şi echilibrată
- Descentralizarea puterii
- Combaterea sărăciei. Servicii publice de calitate
La
numai doi ani de existenţă, liantul de «beton» al coaliţiei a
fost erodat prin fenomenele nocive din interior (mafia, corupţia,
interesele înguste de partid, oligahizarea sistemelor politic şi
economic ş.a.) şi influenţele antinaţionale din exterior, cedând
lamentabil.
În
toţi anii de după Independenţă, în perioadele când vectorul
european al celui de-al doilea stat românesc devine mai pronunţat
şi mai realizabil, iniţiatorul şi sprijinitorul separatismului,
Federaţia Rusă, regizează provocări pentru deturnarea demersului
european al statului, prin slăbirea securităţii politico-militare
şi economice a statului, călcându-ne în picioare ca parte a unei
naţiuni mari, cu istorie bogată, România - acum membră a familiei
euroatlantice. Iar Chişinăul oficial, în loc să manifeste
demnitate naţională, să ceară un tratament adecvat din partea
Moscovei, se complace şi tace.
Nici o guvernare, până în prezent, nu a luat
măsurile necesare pentru a negocia cu F.Rusă de pe poziţie de stat
suveran şi independent, ce nu ar permite implicarea factorilor
externi în treburile noastre interne. Nici faţă de liderii
separatişti nu se aplică, în continuare, legea, nu au fost
demascate acţiunile capilor „coloanei a cincea” de a ne menţine
ca stat-ostatic pe orbita intereselor antieuropene şi antiromâneşti
ale F.Ruse. Necontracararea acestor procese submersibile ne
demonstrează că actuala conducere nu apără nici integritatea
statului în faţa ingerinţelor forţelor ostile cauzei naţionale,
drept dovadă e şi
formarea, în luna februarie, a unor detaşamente paramilitare
căzăceşti la Ocniţa, Otaci, Comrat, cu sprijinul autorităţilor
publice locale. Adevărul pare să fie că cei ce conduc R.Moldova nu
ştiu, de fapt, care e cauza noastră naţională.
Această
stare de lucruri, suprapusă unei crize permanente de sistem, a adus
statul în prag de faliment. La nivel oficial, în rapoarte şi în
declaraţiile demnitarilor, nu se întrevede o îngrijorare ce ar
trebui să fie strigătoare la cer, urmare a stagnării proceselor de
reformare şi modernizare a statului. Nu se recunoaşte (este o temă
tabu) că societatea, în ansamblu, se află de multă vreme într-o
criză de sistem profundă, neînregistrîndu-se, practic, o creştere
economică!
Este
cert că o politică, insuficient de bine explicată, nu are şansa
de a fi acceptată de cei pe care îi vizeaza: oamenii.
De
ce atâta forfotă în jurul intereselor clasei politice de la
guvernare? Pentru că, în spatele acesteia, se află o populaţie
însărăcită în proporţie de 95%, lăsată de izbelişte,
marginalizată şi uitată inclusiv de mass media! Această stare
toarnă apă la moara comuniştilor şi a generat, inevitabil, a doua
criză politică din ultimii doi ani, compromiţând proiectul
politic al integrării celui de-al doilea stat românesc în Europa!
Ca
urmare, societatea a intrat într-o perioadă de debusolare totală,
toată lumea caută vinovaţii, mai ales pe segmentul de
centru-dreapta al eşichierului politic.
Suntem
convinşi şi conştienţi că vina, de fapt, cade pe liderii şi
echipele de conducere a partidelor, care uzurpează actul decizional
în structurile politice, ce neglijează mecanismele democratice în
entităţi politice gestionate ca SRL-urile. Aceasta este lecţia de
bază pentru regândirea şi reformarea sistemului politic şi
electoral, ce generează astăzi monopolul politic oligarhic.
Sondajele
indică un nivel de neîncredere în guvernarea R.Moldova, decăzut
până la 10%, raportat catastrofal şi la regimul comunist! Cauza
rezidă şi în declaraţiile liderilor AIE şi ale Opoziţiei, în
încercările fatale de redirecţionare a demersului proeuropean,
prin declanşarea de alegeri parlamentare anticipate.
Cum
vedem noi, unioniştii, ieşirea din actuala criza politică.
Domnule
Preşedinte,
Sperăm
ca această Poziţie a Consiliului Unirii, ca Platformă unionistă
parte a societăţii civile, să fie apreciată ca o presiune
curajoasă şi adecvată în luarea deciziilor de către Excelenţa
Voastră în zile de grea cumpănă.
Propunerea
are menirea să calmeze rivalitatea din alianţă, să contribuie la
identificarea consensului în AIE -3 – singura condiţie ce ar
putea evita naufragiul vectorului european. Comuniştii antieuropeni
şi antiromâni, la fel ca şi socialiştii, ieşiţi din găoacea
comunistă, nu pot fi o alternativă conducerii actuale a statului.
Considerăm
drept important rolul pe care îl puteţi avea acum prin autoritatea
funcţiei, prin experienţa de a alege grâul de neghină, prin
voinţa de a menţine echilibrul în societate şi a realiza idealul
naţional.
Există
şansa de a nu se devia de la calea marcată de AIE spre UE. Iată
cele TREI condiţii obligatorii:
Toţi factorii decizionali să aplice, în elaborarea soluţiei, o
abordare realistă, sinceră, adecvată momentului, punându-se la
negocieri în faţă Adevărul şi Interesul Naţional.
Programul
de guvernare, relativ bun, să fie transmis spre realizare noului
cabinet AIE, pentru a se porni, din mers, la acţiuni.
Acceptarea
unei soluţii de consens – a unui Guvern condus de o personalitate
- lider informal din societatea civilă sau mediul din afaceri, care
ar face faţă provocărilor expuse în Poziţia noastră.
Înscăunarea
unui Cabinet Tehnocrat al Salvării Naţionale, condus de un lider
proeuropean, ar spori dialogul obiectiv al formaţiunilor din
Alianţă, ar reduce influenţa liderilor de partid asupra
politicilor Guvernului şi ar evita utilizarea abuzivă a resurselor
administrative de către componentele AIE în viitoarele alegeri.
Succesul sau insuccesul acestei echipe va depinde de majoritatea
parlamentară, de responsabilitatea colectivă asumată pentru
eficienţa actului decizional, de concentrarea eforturilor pentru
realizarea Programului de guvernare.
Societatea
este în căutarea unui lider naţional. Istoria ne arată că marile
evenimente sunt opera unor mari personalităţi - Isus Hristos,
Ştefan cel Mare şi Sfânt, Napoleon, Lee Kuan Yew ş.a. Partea din
stânga Prutului a naţiunii române este în căutarea,
identificarea şi promovarea unui lider vizionar, stâlp al
spiritualităţii dacice, înţelept, carismatic, patriot cu
demnitate, ghidat de interesele poporului, capabil să-şi asume
destinul Ţării, gata de sacrificiu pentru reîntregirea şi
modernizarea Statului în cadrul UE.
Preşedintele
Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, a declarat la Chişinău: «Am
avansat negocierile privind Acordul de Asociere. Democraţia şi
ordinea de drept stau la baza acestui acord. Scopul nostru comun este
de a încorpora drepturile omului şi a include economia Moldovei în
economia vastă a Europei. Trebuie să ne asigurăm anumite
standarde, pentru ca să deveniţi parte a acestei Uniuni, pentru că
astfel UE va deschide mai multe uşi».
Platforma Consiliul Unirii, comemorând cu adancă
pietate şi mândrie naţională Actul istoric de la 27 Martie 1918,
prin care Sfatul Ţării de la Chişinău
a dat semnalul înfăptuirii României Întregite, a demonstrat
conştiinţa că starea de separare actuală a României, în totală
contradicţie cu moştenirea lăsată de anul 1918, trebuie
îndreptată spre reîmplinirea idealului naţional al Reîntregirii,
prin eforturile forţelor civile şi politice româneşti şi
implicarea majoră a statutului.
În
speranţa că Poziţia noastră va fi auzită, primiţi, domnule
Preşedinte Nicolae Timofti, asigurările noastre de adâncă
consideraţie.
În
numele Consiliului Unirii semnează :
Ştefan Maimescu, ex-deputat,
membru al Consiliului Naţional al Unirii-1991, membru al
Consiliului ,,Asociaţiei
Parlamentul-90”, preşedintele Asociaţiei socio-culturale ”Maluri
de Prut” din Italia
Anatol Caraman,
locotenent-colonel, cavaler al Ordinului “Ştefan cel Mare”,
preşedintele Asociaţiei
Veteranilor Războiului - 1992 ”Tiras-Tighina”
Gheorghe Mârzencu,
ziarist, membru ai Asociaţiei obşteşti ”Memoria victimelor
regimului
totalitar comunist”
Gheorghe Viţă,
jurist, preşedintele Uniunii Românilor din Basarabia, nordul
Bucovinei şi
Ţinutul
Herţa
Vitalia
Pavlicenco, doctor în filologia română, ex-deputat,
deţinătoare a Ordinului Naţional al
României
“Pentru Merit” în Grad de Comandor, preşedintele PNL
Anatolie
Revenco, vicepreşedinte al Partidului Naţional Liberal
Timotei
Ţurcanu, inginer
Consiliul
Unirii
Chişinău,
27 martie 2013
Comments